به نام خدا، دوستان خوووبم ،کدبانو های عزیززز سلااااام😍 خووبید؟ امیدوارم زندگی به کامتون و لبخند روی لباتون باشه😍 خوش آمدید به مجله خانوادگی زرین بانو ، در بخش آشپزخانه ی زرین بانو و قسمت آموزش آشپزی مهمان نگاهتون هستیم.

کدبانو های عزیز چندتا سوال؟😄 شما رب مصرفی منزل رو چجوری تهیه می کنید؟ از قوطی های رب صنعتی که در بازار هست تهیه می کنید؟ یا رب سنتی خانگی می خرید؟ و یا اینکه خودتون در منزل درست می کنید؟

توی شرایط الان اقتصادی ما که تورم بیداد می کنه حتی به قیمت رب گوجه هم رحم نکرده و اگر خاطرتون باشه حتی یک دوره ای توی بازار کمبود رب وجود داشت و به سختی می شد یک قوطی کوچک رب تهیه کرد اونم با یک قیمت فضایی ،حالا به کیفیتشم کاری ندارم که واقعا اون کیفیت مطلوب رو معمولا ندارن

طرز تهیه رب گوجه فرنگی

خانم های روستایی و مادران عزیز خانه دار که معمولا شرایط براشون مهیا هست خودشون در منزل با گوجه هایی که کاشتند و پرورش دادند رب درست می کنن و حتی خانم های شهری رب رو در ماهای شهریور و مهر که به وفور و با قیمت خیلییی پایین در میادین میوه و تره بار موجود هست تهیه می کنن و باهاش رب خوشمزه و خوش رنگ خانگی با بهترین کیفیت آماده می کنن

✔️توصیم به شما خانم های عزیز اگر شرایطشو دارید خودت در منزل رب مصرفیتون رو با بهترین کیفیت درست کنیدو شما خانم های شاغل و خانم هایی که امکانش رو ندارید که در منزل خودتون درست کنید اینکه رب مصرفی یک سال منزلتون رو در همین ماه هایی که رب سنتی خانگی پخته میشه تهیه کنید و بسته بندی کرده و در فریزر قرار بدید و دیگه خیالتون از رب منزل راحت باشه هم از نظر کیفیت و هم هیچ وقت بدون رب نخواهید ماند.

من که یادم نمیاد از بیرون رب خریده باشیم و همیشه خودمون در منزل درست میکنیم و امروز قصد دارم طرز تهیه ی رب خانگی با بهترین رو خدمتتون آموزش بدم.

برای مشاهده ی خواص گوجه فرنگی روی لینک مقابل کلیک کنید : خواص گوجه فرنگی

طرز تهیه رب گوجه فرنگی

✔️مواد لازم برای تهیه ی رب گوجه فرنگی🍅

گوجه فرنگی ۵ جعبه
نمک دو بسته

✔️طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی :

برای تهیه رب گوجه فرنگی ابتدا گوجه های مناسب را برای رب تهیه می کنیم.گوجه ها حتما باید رسیده و قرمز رنگ باشند.

اگر حس می کنید گوجه های شما کامل نرسیده اند می تونید به مدت ۲-۳روز در حیاط منزل نگهداری کنید و پارچه ای روی آن ها بکشید تا رسیده و قرمز رنگ شوند.

⏪مرحله ی اول :

در مرحله ی اول گوجه ها رو داخل تشتی پر از آب می ریزیم و خوب می شوییم و کلاهک اون ها رو جدا می کنیم و احیانا اگر قسمت هایی از گوجه ها خراب باشند با چاقو می بریم گوجه های تمیز شده رو را داخل ظرف سوراخ دار می ریزیم و روشون رو آب می گردانیم و صبر می کنیم آبشون کامل بره

⏪مرحله دوم:

گوجه های تمیز شده رو داخل یک گونی تمیز آرد که پلاستیکی هستند می ریزیم. امروزه در بازار گونه های مخصوصی وجود داره که گوجه و انگور رو داخلش له می کنند می تونید تهیه کنید. بعد درب گونی رو با یک طناب پارچه ای محکم می بندیم و داخل تشت می گذاریم و یک نفر چکمه می پوشه و گوجه ها رو له می کنه و یک نفر هم آب خارج شده رو از تشت داخل یک ظرف دیگه می ریزه

آموزش پختن رب گوجه فرنگی

آموزش پختن رب گوجه فرنگی

حالا اگه یک چاله ی کوچک پلاستیکی داشته باشید که خیلی راحته تره و از همه راحتر اینکه دستگاه هایی در بازار وجود داره که آب گوجه رو جدا می کنند می تونید بهشون زنگ بزنید؛ میان درب منزلتون و آب گوجه فرنگی تون رو خارج کرده و خیلی سریع تحویلتون می دن

🚫احتیاط ۱ : اصلا نباید داخل آب گوجه پوست و دانه ی گوجه فرنگی باشه چون رب خراب میشه
🚫احتیاط ۲: هرگز داخل گوجه ها آب نریزید. بسیار عمل اشتباهی هست و مدت زمان پخت خیلی طولانی میشه تا همه ی آب اضافی کشیده بشه.

⏪مرحله ی سوم :

حالا آب گوجه ی گرفته شده رو داخل تشتی می ریزیم و روی شعله ی گاز قرار می دیم.معمولا روی اجاق گاز های بزرگ که به گاز فشار قوی وصل هستند به راحتی میشه پخت.روی آتش و با چوب و زغال که ربش یک طعم دیگه ای داره

آموزش پختن رب گوجه فرنگی

آموزش پختن رب گوجه فرنگی

بعد از مدتی که روی آتیش قرار می گیره شروع به جوشیدن می کنه.فقط خیلی مراقب باشید که تشت رو پر از آب گوجه نکنید چون موقع جوشیدن سر می ره .

آموزش پختن رب گوجه فرنگی

✔️برای جلوگیری از سرریز شدن آب گوجه می تونید یک قاشق روغن جامد اضافه کنید .جلوی سر ریز شدن رو می گیره.

آب گوجه اونقدر باید روی گاز و حرارت باشه که کم کم آبش کشیده بشه

🚫زمانی که رب به قل قل میوفته رب داخلش به کناره ها پرت میشه مراقب باشید تا به دست و صورتتون نپاشه و از دستکش استفاده کنید و کمی دور تر بایستید.

✔️تقریبا آب ۵ جعبه گوجه دو تشت میشه که هر تشت توی دو ساعت بسته به حرارت پخته میشه

حتما باید طی مدت پخت کنار رب باشید و هر از گاهی هم بزنید و زیر شعله هم نباید خیلی زیاد باشه چون ته می گیره

⏪مرحله ی آخر :

زمانی که آب گوجه ها کشیده شد حالا زمان اضافه کردن نمک هست . نمک رو اضافه می کنیم و تفت می دیم.

آموزش پختن رب گوجه فرنگی

حتما مزه ی رب رو تست کنید و کم کم نمک رو اضافه کنید تا خیلی شور نشه و خیلی هم بی نمک شه چون اگر نمکش کم باشه خیلی زود خراب میشه.پس نمک رو به اندازه بریزید.

و یک نکته ی مهم دیگه اینکه زمانی رب رو از روی گاز برمیداریم که کاملا آبش کشیده شده باشد و هیچ آبی داخلش نباشه ، یکی دیگه از دلایل خراب شدن رب آبکی بودن اون هستش.

با احتیاط کامل دو نفری تشت رو از روی گاز بر می داریم و رب رو داخل ظرفی دیگر می ریزیم تا خنک بشه، بعد از چند ساعت که رب کاملا خنک شد در ظرف های نگهداری رب میریزیم .

◾️شرایط نگهداری رب گوجه فرنگی🍅

ظرف های رب رو در یخچال می گذاریم و اگر برای مدت طولانی نگهداری می کنیم در فریزر می گذاریم. می تونید رب رو داخل کیسه مخصوص فریزر بریزید و بعد از یخ زدن با پشت چاقو به قطعه ها کوچک تقسیم کنید.اینجوری موقع برداشتن و استفاده خیلی راحته.

به مدت یک سال و حتی بیشتر رب با بهترین کیفیت در منزلتون موجوده.😍

نوش جونتون😊

و مبارکتون باشه ان شالله به خوشی استفاده کنید.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی

◾️شرایط نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی خارج از یخچال

حالا اگه خواستید در خارج از یخچال نگه دارید به این شیوه عمل کنید.

رب رو داخل سطل مورد نظر بریزید و روی اون یک پارچه ی تمیز سفید رنگ بکشید و روی پارچه رو پر از نمک کنید و درب سطل رو بگذارید و یا این که روغن جامد رو آب کنید و روی سطل رب بریزید و دربشو ببندید.

روغن روی رب می بنده و مانع از کپک زدن روی رب میشه وبعد در جای خنک مثل زیرزمین یا انباری قرار بدید .در قدیم که یخچال نبود کدبانو های خانه از این شیوه استفاده می کردند. در هنگام استفاده هم یک لایه ی بالایی رب رو کنار می زدند و رب قرمز پایین رو برای استفاده برمی داشتند، ولی حالا با وجود یخچال و فریزر راحتریم.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی

◾️دلیل خراب شدن رب گوجه فرنگی🍅

خراب شدن رب گوجه به دو دلیل می تواند باشد

  • شرایط نگهداری درست نیست .رب گوجه رو حتما داخل یخچال و در ظرف پلاستیکی یا شیشه ای درب بسته نگهداری کنید.و حتما موقع برداشتن از قاشق تمیز استفاده کنید.
  • .رب به خوبی درست نشده. یا نمک آن خیلی کم بوده و یا خیلی آبکی بوده است.نمک رو به اندازه بریزید و با شعله ی ملایم تفت بدید تا خوب آبش کشیده بشه.

دوستان گلم این دستور برای زمانی هست که رب گوجه به مقدار زیاد درست می کنید .

◾️با مقدار کم گوجه، رب درست کنیم؟

شما حتی می تونید با مقدار خیلی کم گوجه که در منزل دارید و اضافه هست و ممکنه به زودی خراب بشه رب درست کنید.

برای مقدار کم که خیلی راحته گوجه ها رو نازک پوست بگیرید و داخل چرخ گوشت و یا مخلوط کن پوره کنید و بعد داخل قابلمه بریزید و یا اینکه گوجه ها رو از وسط دو نیم کنید و داخل قابلمه بریزید تا پخته بشه و پوستشون جدا بشه.

بعد از روی حرارت بردارید از صافی رد کنید تا پوست و دانه های گوجه فرنگی ها جدا بشن و بعد آب گوجه رو مجددا روی گاز قرار بدید تا آبش کشیده شده و رب آماده بشه

اینجوری هم گوجه های اضافی یخچالتون خراب نمیشن و هم برای چند وعده ی غذایی رب خوشمزه و تازه ی خانگی دارید😍